Design thinking werkt, maar hoe?

Dennis Hambeukers
Service Design Notebook
4 min readJan 25, 2018

--

In de laatste editie van de DUDE van de BNO staat een interessant stuk van Jeroen Junte over de impact van design. Zijn stuk inspireerde deze reflectie.

Het artikel van Jeroen Junte in de DUDE

Design thinking, en daarmee design, zit in de lift. Geïnspireerd door succesverhalen uit Silicon Valley en ook steeds meer in eigen land, investeren steeds meer bedrijven in design. Traditionele IT and management consultancy bureaus kopen design bureaus op om design kennis te integreren in hun diensten. De mogelijkheden voor designers om impact te hebben lijken toe te nemen. Designers krijgen de kans om aan tafels te zitten waar ze voorheen geen toegang tot hadden. Het interessante is dat deze nieuwe belofte van design zorgt voor een tweedeling onder designers. De ene groep springt in de nieuwe ruimte die er ontstaat voor designers and de andere groep vindt dit maar raar gedoe allemaal.

Om gebruik te maken van de nieuwe mogelijkheden die er ontstaan voor design — nu traditionele aanpakken voor innovatie en problemen oplossen beginnen te kraken — moet design, de designer zich namelijk aanpassen, zich zelf opnieuw definiëren. Om de impact te hebben die de nieuwe ontwikkelingen beloven, moet design zichzelf verbinden met andere vakgebieden. Design kan de meeste impact hebben als het uit haar bubble stapt en in samenwerking met andere disciplines aan de oplossing van problemen gaat werken. Embedded design is veel effectiever dan design vanuit de gesloten studio. De kracht van design ligt namelijk in de katalyserende werking die design kan hebben in projecten. Design kan processen en projecten versnellen, het probleemoplossend vermogen van groepen mensen vergroten en het risico van investeringen helpen te verkleinen. Dit kan alleen als design onderdeel is van het process. Dit kan alleen als de designer de grootte van zijn ego niet langer koppelt aan de schoonheid van zijn design, maar aan de bijdrage die hij levert aan de kwaliteit van de oplossingen en het proces.

Wil ik dit?

Veel designers vinden dit zweverig geklets. Dat snap ik ook wel. Deze impact van design is namelijk lastig te zien in tentoonstellingen of in magazines. Betere oplossingen die efficiënter zijn gecreëerd en die meer waarde toevoegen voor zowel klanten als de bedrijven zien er namelijk niet perse mooier uit dan andere designs. Aan de buitenkant kun je er niks aan zien. Het werk dat een designer doet om het proces van innovatie te verbeteren zie je niet aan de oppervlakte. Dat design ervoor heeft gezorgd dat projecten de juiste vragen oplossen en dat mensen beter samenwerken en met meer enthousiasme kun je niet zien aan de user interface. Maar die dingen hebben wel veel meer impact dan de dingen die in musea staan en die in design showcases staan. Die dingen hebben veel meer waarde voor bedrijven dan design awards. Die impact zie je in de KPI’s van bedrijven, in de Net Promotor Scores en in de Employee Satisfaction Indexes. Veel minder sexy, maar veel waardevoller voor bedrijven. De vraag is waar je je op wil richten als designer: wil ik dit?

Kan ik dit?

Daarbij moet je als designer snappen hoe dit in zijn werk gaat. Er zijn al designers die op deze manier waarde toevoegen. Deze designers hebben de mechanismen van projecten en strategieën in een business setting bestudeerd. Ze hebben ontdekt hoe de vaardigheden, mind- en toolset van designers waarde kan toevoegen in deze projecten. Ook al is dit misschien niet voor alle designers zichtbaar, het gebeurt al. Naast de moeilijkheid om dit werk te laten zien in tentoonstellingen, helpen de verhalen over hoe design de opwarming van de aarde en het oprukken van populisme kan oplossen helpen ook niet echt in de beeldvorming. Maar het feit dat dit onzinnige exercities zijn, betekent nog niet dat design geen grotere impact op de wereld en op de processen in bedrijven kan hebben. Met alleen visualiseren en dingen voelbaar maken komen we er ook niet. Als je de impact wil hebben waar het bij design thinking en strategic design over gaat te hebben, zullen designers zich moeten verdiepen in zakelijke processen, problemen en waarden. Dit staat ver af van de meeste designers, maar je kunt ook geen grote impact verwachten met een kleine inspanning. Er zijn geen afkortingen.

Mocht je hier wat meer over willen leren als designer, kijk dan eens naar de MOOCs van de TU Delft als “Design leadership en innovation” en “Design practice in business”. Dat heb ik ook gedaan en kan ik van harte aanbevelen :) Lees ook gerust eens mijn eerdere blog over wat ik leerde in deze MOOCs.

--

--

Design Thinker, Agile Evangelist, Practical Strategist, Creativity Facilitator, Business Artist, Corporate Rebel, Product Owner, Chaos Pilot, Humble Warrior